torstai 3. marraskuuta 2016

Kajakilla Kiinaan

Kajakki bongattu, Kajaanin linnassa tavataan.
Koulun peliprojekteihin voi suhtautua monella tapaa. Niissä ei ole taloudellista riskiä, pelin ei tarvitse menestyä kaupallisesti ja loppupeleissä riittää, että oppii uusia asioita tai saa vähintään kurssimerkinnän. Vaihtoehtoisesti tämän riskittömyyden voi kääntää siten, että tekee pelejä joita muut eivät uskalla taloudellisten riskien takia tehdä. Virtual Reality -pelit ovat toistaiseksi sellainen osa-alue.

Koulun kesäprojektina (vaihtoporukasta mukana Teemu ja Marko) prototyyppasimme pelin nimeltä Nemesis Perspective. Pelissä HTC Viven virtual reality varusteilla pelaava pelaaja omaksuu massiivisen hirviön roolin ja taistelee perinteistä konsolipelaajaa vastaan lokaalisti. Peli rikkoo rajoja kääntämällä perinteisen Boss Battle tilanteen ympäri tehden vihollispomosta päähenkilön, mutta jatkaa rajojen rikkomista päästämällä VR-varusteita käyttämättömän pelaajan mukaan pelielämykseen.

Nemesis Perspective

Nemesis Perspective voitti syyskuussa 2016 Pocketgamerin Big VR Indie Pitch -kilpailun ja sai sitä kautta Suomen VR-osaajien huomion. Pelin konsepti oli niin hyvä, että sen siivittämänä tiimin jäsenet ovat päässeet kertomaan siitä mm. Ruotsiin, Ranskaan ja nyt Kiinaan. Teemun ja Markon Kiinan reissu oli FIVR:n sponsoroima matka esittelemään peliä ja Suomen VR osaamista Slush Shanghai -tapahtumaan.

Marko hotellin edessä jäätelöllä.

Kiina on jännä maa. Reissumme kohteena oli Shanghain kaupunki ja emme sieltä Transit Visan vuoksi saaneet poistua ( tosin ei matkailulle kyllä ollut aikaakaan aikataulun puolesta ). Ensin matkasimme Pudongin lentokentältä Maglev-junalla 300km/h vauhtia Shanghaihin ja sieltä metrolla matkustaen hotellin lähistölle.

Hotellille kävellessä alkoivat Kiinan veikeydet näkyä. Ihmiset tupakoivat missä vaan, autot tööttäilivät jatkuvasti, liikennevalojen merkitys oli lähinnä viittellinen, koirat ulostelivat ympäri katuja ja ihmiset astuivat ulos ruokapaikoista ja alkoivat virtsata autotielle. Internetin käyttökin oli vaikeaa koska esimerkiksi Googlen, Twitterin ja Facebookin käyttö on estetty Kiinassa ( tosin kikkailuilla niistäkin pääsi ympäri ). Kyllähän se Japanin jälkeen hieman hämmensi.

Teemu illan kauppareissulla.

Hotelli oli hyvä ja perussiisti. Henkilökunta oli paikoin kiinalaiseen tapaan tympääntyneitä jos pyysi asioita mutta kaikki aina järjestyi. Vettäkin olisi ilmeisesti saanut hanasta juoda mutta pelasimme varman päälle ja joimme pullotettua vettä lähikaupoista. Vahvasti klooratulta se hanavesi ainakin tuoksahti.

Kivan näköistä tien sivustaa keskituloisten alueella.

Meitä oli peloteltu, että Kiina on vaarallinen paikka ja ihmisiltä varastetaan helposti tavarat mutta ilmeisesti se oli vahvasti liioiteltua. Kuuleman mukaan Kiinassa saa huomattavasti kovemmat rangaistukset jos tekee rikoksen jonka kohteena on ulkomaalainen ihminen joten länsimaalaisen näköiset ovat ainakin hyvin turvassa kun käyttää maalaisjärkeä.

Slushin tapahtumapaikka. Varsinainen event oli ylemmän kerroksen hallissa.

Seuraavana päivänä lähdimme valmistelemaan Slushia. Paikan päälle meille selvisi, että tapahtumapaikka on massiivinen messukeskus ja Slush järjestetään vain pienessä osassa sitä. Meille selvisi myös, että meillä on noin kymmenen kiinalaisen vapaaehtoisen muodostama avustustiimi, jolle pitäisi keksiä tekemistä. Kolmantena yllätyksenä tuli, että meidän booth tapahtumassa on noin 3 kertaa isompi kuin mihin on totuttu. Teemu alkoi säätämään asioita kuntoon itse mutta Marko nautti kiinalaisten avustajien käskyttämisestä.

Esittely-boothin koko suhteessa Markoon.
Pistimme siitä porukalla julisteita tilaukseen ( koska Kiinassa on helppo saada printtejä lyhyelläkin varoitusajalla kohtuullisen halvalla ). Kunnon markkinointimateriaalia ei tietenkään opiskelijaporukalla ollut valmiina A0-kokoisia printtejä varten mutta onneksi Teemu oli sentään tehnyt FullHD taustakuvan pelistä niin pistettiin siitä ottaen sitten pari pienempää hätäprinttiä, että näkyy edes pelin nimi ja hahmot jossain.

Lyhimmät jonot pelaamaan Nemesistä oikeastaan koko tapahtuman aikana.
Itse event meni todella hyvin. Porukkaa oli pitkäksi jonoksi asti jatkuvasti ja paikalla kävi myös mm. Peter Vesterbacka, HTC Viven edustajakaksikko ja läjä kiinalaisia sijoittajia ja osa edellämainituista kävi hakemassa myös tuttaviaan pelaamaan. Kiirettä piti niin paljon, että lounastauko unohtui täysin ja tapahtuma vedettiin parin Snickersin ja vesipullon voimin. Eipä siinä innokkaiden pelaajien vyöryssä kyllä nälkä tullutkaan.

Angry Birdistä Angry Bossiksi?
Peliä kävi pelaamassa myös FinPron edustaja, joka innostui pelistä niin paljon, että järjesti meidät seuraavalle päivälle täyteen bookattuun sijoittajatapahtuma Finland Tech Roadshow:hon esittelemään Nemesis Perspectiveä. Hän sanoi, että saa meille järjestettyä pienen käytäväpaikan jossa voimme demota peliämme. Tällä pohjustuksella sitten matkustimme taksilla seuraavana päivänä tapahtumapaikalle...

Tapahtumapaikan sisänäkymää.
Tapahtumapaikkana toimi viiden tähden hotelli Shanghain äveriäimmällä alueella. Käytäväpaikka tarkoitti tilaisuuden huoneen takakulmaa johon sitten aloimme viritellä Viveä.

Teemu ei kehdannut melkeinpä edes nousta seisomaan kun paikka oli niin äveriään oloinen.
Tapahtumassa oli iso kasa kiinalaisia sijoittajia istumassa salin etuosassa kuuntelemassa mm. Huawein toimitusjohtajan alkusanoja. Alkusanojen jälkeen alkoi sijoitusta hakevien yritysten pitchit joihin kuului mm. vaatteita kierrätettävistä materiaaleista tekevä yritys, käytettyjä akkuja kierrättävä yritys, kokonaisvaltaista äänen tuntemista työstävä yritys, Virtual Realityä arkkitehtuurissa hyödyntävä yritys ja pitkän linjan ammattilaisista koostuva peliyritys. Meillä ei viimetipan osallistumisesta johtuen ollut pitchiä vaan pelkästään one-on-one esittelymahdollisuus.

Nemesis Perspectoveä on pelattu huonommissakin piireissä.
Esittelyt sujuivat hyvin. Pääsimme mm. keskustelemaan kiinalaisen, n. 150 miljoonan käyttäjän peliyrityksen edustajan kanssa ja pyydettiinpä Markoa lähtemään saman tien mukaan erään sijoittajan tiloihin jonne hän halusi järjestää tilan pelkästään Nemesis Perspectiveä varten ja jonka sisustus olisi pitänyt suunnitella. Kiinnostusta löytyi jälleen kerran hyvin paljon.

Marko asianmukaisessa asustuksessa tapahtuman jatkoilla.
Tilaisuus päättyi hyvin nopeasti ja siitä jatkettiin suoraan jatkoille samaan tilaan. Tarjoiltavat ruuat ja juomat olivat tietysti huippuluokkaa. Kuuntelimme muutamat puheet eri ihmisiltä ( esimerkiksi Espoon kaupunginjohtaja ja Shanghain kaupunginjohtaja ) ja sitten juttelimme eri ihmisille jotka olivat osallistumassa tapahtumaan. Yllättäen kävi ilmi, että tavallisia ihmisiä hekin ovat ja heidän kanssaan voi keskustella ikään kuin samalla viivalla. Esimerkiksi mobiili- ja VR-pelien suunnittelusta ja toteutuksesta käytiin mielenkiintoisia keskusteluja ja ymmärtämyksen osoittamisen kautta aukeni jälleen lisää kontakteja.

Markon tupakkapaikan näkymät.
---

Tarinan opetus: Teet peliprojektit koulussa niiden ansaitsemalla vakavuudella, olet rohkean itsevarma ja osaat esitellä tuotteesi niin löydät itsesi maapallon toiselta puolelta esittelemästä peliäsi tilaisuudessa jossa euroista puhutaan miljoonissa. Saatat saada siinä ohessa myös runsaasti työ- ja yhteistyötarjouksia.

---

Loppuun vielä pari kuvaa paluumatkalta. Matkustimme Transit Visalla joten Japanista Kiinaan mennessä piti sitten paluumatkalla mennä johonkin muuhun maahan. Tarkoitus oli olla pidempäänkin mutta tällä kertaa menimme vain Seoul Incheonin lentokentän kautta Etelä-Koreassa. Ehkä sitten G-Stariin takaisin Koreaan loppukuusta?

Ei oltu kaukana suurjohtaja Kimblen valtakunnasta.
Seoul Incheonin lentokentällä oli hienot taidevideot kaarevilla ruuduilla katossa.
Viiden hengen orkesteri soitti mm. Frozenin Let It Go:n matkaajien iloksi lentokentän keskellä.
Product Owner Marko pääsi arvoiselleen paikalle Business-luokkaan ilman lisämaksua lennolle Koreasta Japaniin.
Edelleen pysyy mysteerinä mistä tämä siirto Economystä Business-luokkaan johtuu mutta kyllä se meille kelpasi.

1 kommentti: